Alla inlägg under juli 2012

Av matildas-recept - 14 juli 2012 21:37

Chokladmousse går att variera hur mkt som helst! Själv föredrar jag att mörkchokladmousse får smaka just mörk, gärna lite kraftig, choklad! Men vill man kan man smaksätta med apelsin, baileys, kaffe eller vad man nu känner för!

Den här moussen slängde jag ihop idag, på 10 minuter! Det gör inget om den får stå något längre i kylen, men det är inte nödvändigt om man är jättesugen!


6 p

300 g mörk choklad av god kvalitet

1 ägg

4 dl grädde

1 slev cremefraiche (helst ej mager)

Garnera med färsk citronmellis eller bär!


Hacka chokladen och smält den i micron eller över vattenbad.

Vispa upp ett ägg. (går bra att vispa för hand)

Blanda ägget med chokladen. Vispa kraftigt.(chokladen kommer bli tjock o lite klumpig men det gör inget!)

Vispa grädden.

Blanda grädden med chokladsmeten. Vispa kraftigt. (det funkar fortf. att vispa för hand)

Sleva ner en stor sked creme fraiche o ev smalsättning.

Vispa så hårt du kan för hand tills smeten känns slät och fluffig.

Skeda upp i portionsformar, garnera och ställ i kylen några minuter iaf!

Av matildas-recept - 9 juli 2012 12:36

Mini pajer är ett trevligt inslag på en buffe!

Här har jag gjort 65 st små!

Jag tog då och tredubblade pajdegen från det här receptet och dubblerade fyllningen från samma recept!

Så smidigt!

Tänk bara på att man inte kan tina pajer i micron om man som jag använde aluminiumformar!

Jag kavlade ut degen, stansade mått med ett glas, blev perfekt storlek till mazarinformarna!

   

 

Presentation

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards