Alla inlägg den 31 januari 2011

Av matildas-recept - 31 januari 2011 18:04

Ett nytt recept för mig.Har tänkt ha det på et buffebord eller servera till grillat.


2 squash

2 ägg

2 dl vetemjöl

200 g smulad fetaost

1 pressad vitlök

Hackad persilja efter smak

Salt,svartpeppar

Olivolja till stekning.


Grovriv squash.Salta lite och låt stå i ca 10 min.Pressa sen bort så mkt vätska som möjligt.Blanda därefter i ägg, mjöl, fetaost,vitlök, persilja samt salt och peppar.

Hetta upp ca ½ dl olivolja i en stekpanna.Klicka i smeten med en matsked,platta till dem något.Stek på medelstark värme,ca 3 min per sida. Vid behov,häll på mer olivolja i pannnan.

Gott med chevrekräm till dessa

Av matildas-recept - 31 januari 2011 17:50

Många smaker,mums!


700g köttfärs

2 msk ströbröd

1 dl buljong eller grädde

1 finriven gullök

1 ägg

salt,peppar,pizzakrydda


Potatis

Sötpotatis

Paltsternacka

Morot


Tomatsås

1 gul lök

2 vitlök

1 förp krosstomater

1 msk tomatpure

Ev en gnutta socker

1 buljongtärning

Ev lite vatten

salt peppar pizzakrydda


Chevrekräm

1 bit chevre

Creme fraiche

salt, svartpeppar


Sätt ugnen på 220 grader.Skala alla rotfrukter och klyfta.Häll olja i en ugnsform,lägg på rotsakerna,ringla lite olja över och sätt in i ugnen.Tar ca 30 min.Salta när de är klara.


Blanda ströbröd+buljong,låt stå i ca 10 min. Blanda ner övriga ingredienser.Smaka av med kryddor.Provstek en liten bit och smaka. Forma till biffar och stek i matfett ca 3 min per sida.


Hacka gula löken och pressa vitlöken.Fräs i olja på medelstarkvärme.Tillsätt kross.tomat+pure+ev socker(smaksak)Låt puttra i ca 10 min.Smaka av med salt,peppar och pizzakrydda.


Skär bort de vita kanterna på chevre.Mosa/mixa med creme fraiche.Smaka av med salt och peppar.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards