Alla inlägg under april 2011

Av matildas-recept - 7 april 2011 18:43

Tänk vad man kan göra mycket med färska lassagneplattor!

Idag kom jag på att jag hade ett paket i kylen. Jag kollade igenom kylen för att se vad jag kunde ha för tänkbara fyllningar hemma. Så här blev det!

Det här behöver du :

Färska lassagneplattor

Skinka

Spenat, färsk eller fryst

Lök

Squash

Färsk bailika

Ricotta ost

Salt, peppar


Tomatsås:

Krossade tomater

1 gul lök

2 vitlöks klyftor

Salt, peppar och en gnutta socker


1 pkt kelda ostsås ( om man inte ids göra egen hehe )


Fräs spenat och lök i lite olivolja. Hyvla tunna skivor squash . Fräs ihop tomatsåsen.

Bred ricottan på lassagneplattorna. Lägg på skinka, squash, spenatfräs och basilika.Salta och peppra. Rulla ihop.Häll tomatsåsen i botten av en ugnsfast form och lägg i de fyllda pastarullarna. Häll över ostsåsen.

Grädda i ugnen 175 grader ca 15 minuter.


Variera fyllningen med tex lax eller kyckling, getost, tonfiskröra, skaldjur eller svampstuvning.Feel free!

   

Av matildas-recept - 3 april 2011 20:06

Hittade en stor burk med hjortron i frysen!Lycka! Använde några till lördagens pannacotta resten fick bli till sylt!

Hjortrosylt är ju så gott till vaniljglass, våfflor.En stor sked sylt i yoghurten är vardagslyx!

Väg bären innan du kokar och sen tar du hälften så mycket socker.

Låt bär och socker långsamt sjuda upp och sjud sedan på svag värme i ca 10-15 minuter. Häll upp i varma glasburkar och förslut på engång. Ska sylten frysas får den först svalna i kastrullen för att sen hällas upp i plastburkar.

   

Av matildas-recept - 3 april 2011 20:00

Det blev fika även idag. Spontanbjöd hem svärföräldrarna på middag. Till efterrätt snodde jag ihop mammas goda blåbärsefterrätt. Jag gjorde den i små portionsglas.

Den är otroligt god och går riktigt snabb att sno ihop!

Ingredienser:

Havregryn

Strösocker

Smör

Djupfrysta blåbär

Grädde


Smält smöret i en stekpanna på svag värme. Tillsätt havregryn och socker. Rör så gott som hela tiden, det bränns lätt vid.

Låt grynen svalna.

Vispa grädden. Varva sen havregryn, frysta blåbär och grädde. Mums!

 


Av matildas-recept - 3 april 2011 19:48

I lördags fick vi besök! Jag hade någon dag innan frågat vad jag fick bjuda på.  "Fika med tillbehör" blev svaret. Vad är fika med tillbehör tänkte jag, svaret blev FIKABUFFE! Såklart!

  Det blev vaniljpannacotta med limemarinerade blåbär och några med hjortron, Havrekakor med russin, spröda smörkakor, brownies med vit choklad , madeleinekakor och semlor. Pannacotta, brownie och semlor bakades på morgonen, resten hade jag i frysen.

Semlorna bakade jag ut små som pingisbollar,de blev alldeles lagomt små  

Presentation

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards