Alla inlägg den 12 februari 2011

Av matildas-recept - 12 februari 2011 15:21

Pasta med hemmagjord pesto är nåt av det godaste som finns!När jag gör en pesto så tar jag bara lite basilika o vitlök o de övriga ingredienserna,hackar ihop och har på pastan.Här kommer dock det "riktiga" receptet, som det egentligen ska vara!

Jag brukar göra tredubbelsats när jag ändå håller på, det är ju så gott!


60 g färsk basilika

8 msk god olivolja

2 msk pinjenötter

2 vitlöksklyftor

1½ dl nyriven parmigiano-reggiano ost

2 msk nyriven pecorino romano ost

45 g rumsvarmt smör

Salt

2 msk hett vatten

pasta


Lägg basilikablad, olivolja, pinje, vitlök och 1 tsk salt i en mixer och hacka till en slät massa.

Häll över massan i en skål och tillsätt de båda ostsorterna.

Koka pastan enligt förpackningen. Häll av pastan och blanda den genast med såsen, 2 msk hett vatten och smöret.

  

       

Av matildas-recept - 12 februari 2011 08:57

I det här receptet har jag smält mörk choklad och grovhackad vit choklad.Vill man tillsätter man valnötter eller annat gott!Tänk på att passa gräddningstiden beroende på hur små/stora muffins man gör!

6-14 st

100 g mörk choklad

100 g smör

2 ägg

1 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

½ tsk salt

100 g hackad vit choklad

ev valnötter eller annat gott!

Kakao till formarna


Smält choklad och smör på svag värme.Låt svalna något.Vispa ägg och socker poröst.Rör ner chokladsmeten i äggsmeten.Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en bunke och vänd sedan ner det i äggsmeten.Vänd ner den grovhackade vita chokladen.Smörj muffinformarna och pudra med lite kakao.Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 10-20 minuter.Sikta över lite florsocker blandat med kakao när de svalnat.

 

Presentation

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards