Alla inlägg den 6 februari 2011

Av matildas-recept - 6 februari 2011 18:46

Åh vad jag tycker om sno-ihop-recept!Snabbt o smidigt!Foccacia kan man variera i smak hur mycket som helst!Just idag blev det fetaost och rosmarin på min, men man kan ha på oliver, körsbärstomater, göra gropar och fylla med vitlökssmör eller pesto osv.


25 g jäst

5 dl ljummet vatten

3 msk olivolja

½-1 tsk salt

ca 1 l vetemjöl

Olivolja till pensling

Flingsalt

Fetaost

Rosmarin, färsk eller torkad


Sätt ugnen på 220 grader.

Rör ut jästen med vattnet.Tillsätt oljan,salt och vetemjöl.Rör till en jämn smet.Täck degen med en bakhandduk och låt jäsa i ca 30 minuter.Förbered under tiden fyllningen. Smörj en långpanna med olja.Häll ut degen och tryck/kavla ut till en platta.Låt jäsa 20-30 minuter. Tryck gropar i degen med fingrarna och fördela fyllningen.Ringla eller pensla över olivolja.Snåla inte!Toppa med flingsalt.

Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Av matildas-recept - 6 februari 2011 18:13

Det här receptet har jag fått av mamma.Så gott!Och så enkelt!Bara smälta smör och röra ihop o skjuts in i ugnen!Jag brukar riva äpplena grovt ibland,då blir pajen saftigare.(Jag brukar alltid dubblera receptet!)

125 g smör

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

1½ dl strösocker

4-5 skalade äpplen

Ev. kanel/kardemumma efter tycke och smak!

Sätt ugnen på 200 grader

Smält smöret.Rör i övriga torra ingredienser och blanda till en deg.Riv eller skiva äpplena och lägg dem i botten på en pajform.Strö ev över lite kanel eller kardemumma eller varför inte både och?Klicka över degen.

Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.Servera med vaniljsås,grädde eler glass!


Presentation

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards